Jód, selén, vitamín E – zdravá štítna žľaza a spomalené starnutie

Keď sa povie jód, všetci si okamžite spomenieme na soľ a hneď sa upokojíme, pretože je nad slnko jasnejšie, že jódu má dosť jednoducho každý. Kuchynská soľ predávaná u nás síce obsahuje jód, ale museli by sme zjesť lyžičku soli denne, čo by znamenalo nadmerný príjem sodíka. Tretina Európanov trpí nedostatkom jódu. Najmä vegáni. Je dôležitý predovšetkým pre tehotné a dojčiace ženy. Jód podporuje vývoj a činnosť mozgu, podľa štúdií zvyšuje IQ, posilňuje štítnu žľazu, ktorej pomáha vytvárať hormóny (najmä trijódtyronín), upravuje bunkový metabolizmus, odstraňuje nespavosť, nesústredenosť, bolesti svalov a kĺbov. Blahodarne pôsobí na menštruačný cyklus, zbavuje toxínov, zlepšuje náladu a skvalitňuje spánok. Vytvára ochranu proti radiácii. Prírodným zdrojom jódu je morská riasa chaluha bublinatáJód skvele funguje v kombinácii so selénom a vitamínom E, ktoré chránia proti voľným radikálom, posilňujú imunitu a sú účinnou prevenciou proti civilizačným chorobám. Táto trojkombinácia v organickej forme je dobre vstrebateľná a má synergické účinky. (pokračovanie článku pod videom)

Selén, nevyhnutný stopový prvok, vo forme aminokyseliny L-selenometionínu, ochraňuje pred toxínmi a ťažkými kovmi, zmierňuje neblahé účinky arzénu, olova a ortuti, je prevenciou proti nádorovým ochoreniam. Je súčasťou glutatiónu peroxidázy – enzýmu, ktorý v našom tele dokáže premeniť jedovatý a karcinogénne pôsobiace peroxid vodíka na vodu a kyslík. Túto premenu aktivuje práve selén. Tento významný antioxidant podporuje tvorbu testosterónu a pomáha vstrebať horčík. V potravinách je selén zastúpený veľmi nerovnomerne a jeho nedostatok hrozí predovšetkým vegetariánom. Selén ochraňuje pred toxínmi a ťažkými kovmi, je prevenciou proti nádorovým onemocnením. Spolu s vitamínom E je mocným antioxidantom. Medzi príznaky nedostatku selénu patrí znížená imunita, neustála únava a vyčerpanosť, vypadávanie vlasov a strata farby vlasov, lámanie nechtov, problémy s koncentráciou aj reprodukčné problémy.

Vitamín E (D-alfa-tokoferol acetát), vitamín dlhovekosti, má protizápalové účinky, napomáha hojeniu rán a jaziev. Chráni iné vitamíny, tuky, hormóny, bunkové membrány a enzýmy pred voľnými radikálmi. Zvyšuje plodnosť, predlžuje životnosť červených krviniek, umožňuje optimálne využitie vitamínu A, zvyšuje odolnosť proti vírusom a baktériám. Nájdeme ho síce v mnohých potravinách, ale väčšinou platí, že čím viac ho obsahujú, tým sú kalorickejšie. V zelenine a ovocí hodnoty kolíšu počas roka, prudko klesajú varením a dlhým skladovaním. Vitamín E sa nazýva aj „vitamín dlhovekosti“. Má protizápalové účinky, napomáha hojeniu rán a jaziev, poskytuje ochranu pred voľnými radikálmi. K hlavným príznakom jeho nedostatku patrí poškodenie periférnych nervov, svalov a sietnice, nekoordinované pohyby a zhoršená imunita. 

Jód, stopový prvok, je kľúčový pre zdravú štítnu žľazu. Od množstva jódu a funkcie štítnej žľazy závisí či sme malí, veľkí, chudí, obézni, mentálne vyspelejší alebo zaostalejší a či sa dožijeme vysokého veku v plnej vitalite alebo budeme závisí od liekov a starostlivosti iných. Dnešná strava nie je bohatá na jód, a ak ho aj obsahuje ničí sa varením aj pečením, a navyše telo si ho vo zvýšenej miere spotrebúva v strese. Nuž, povedzme si úprimne, kto z nás nie je dennodenne v strese alebo pod tlakom v práci, doma či v škole? Pri zvýšenej fyzickej a psychickej záťaži, v tehotenstve, počas rastu, ochorenia alebo zvýšeným príjmom alkoholu dochádza k zvýšenej spotrebe jódu, a tým k vyčerpaniu jeho rezervy a následne vyčerpaniu celého organizmu. Jeho nedostatok sa prejavuje zníženou funkciou štítnej žľazy, zníženou funkciou a kvalitou reprodukčných procesov, zníženou výkonnosťou organizmu, intelektuálnych schopností, odolnosti voči chorobám, ale aj zníženým metabolizmom (priberanie na váhe) a zhoršenou kvalitou aj dĺžkou života. Nedostatok jódu má za následok rýchle fyzické opotrebenie organizmu, predčasné starnutie, oslabovanie imunity a zhoršovanie celkového zdravotného stavu človeka. Z jódu totiž štítna žľaza produkuje hormóny tiroxín a trijodotironín, riadiace všetky biochemické procesy v ľudskom tele, a tým aj jeho zdravotný stav. Všetky prvky sú dôležité, ale jód môžeme prirovnať k riaditeľovi výrobného podniku plnom zamestnancov, ktorí síce vedia čo majú robiť, ale treba ich riadiť. Túto úlohu v tele preberá jód a zlúčeniny, ktoré jód obsahujú, hlavne hormóny štítnej žľazy. Jód môžeme nájsť v organickej a anorganickej forme. Anorganickú formu musí štítna žľaza aktivizovať prerobením na organickú formu (pridáva sa do soli ako jodid draselný) a jeho nadbytočný príjem v tejto forme je nebezpečný a škodlivý, lebo môže naopak utlmiť funkciu štítnej žľazy. Organickú formu jódu nájdeme v potravinách, kde sa prirodzene vyskytuje a telo ju vie preto dobre spracovať a využiť – najviac v morských riasách a rybách, menej v zelenine, ovocí a ľanových semenách. Riešením ťažkostí so štítnou žľazou je dodávanie organickej formy jódu telu. Tá nezávisle od hormónov štítnej žľazy stimuluje zapojenie voľných aminokyselín výživy do biosyntézy bielkovín a je schopná regulovať zníženú funkciu štítnej žľazy. V dnešnej dobe je medicína zameraná len na odstraňovanie dôsledkov ochorení štítnej žľazy a ľudia sú odkázaní na užívanie umelých hormónov. To však nie je riešenie! Ak dodáme do stravy dostatok organicky viazaného jódu je možné predísť užívaniu umelých hormónov. Znormalizuje sa funkcia štítnej žľazy, zabrzdí vznik kardiovaskulárnych ochorení, preventívne predídeme vzniku ostreoporózy, spevní sa kostné tkanivo, reguluje sa metabolizumus bielkovín, tukov, cukrov, minerálnych látok, dôjde k reparácií tkanív a fyziologickej aj duševnej výkonnosti.